کد مطلب:211173 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

اعداد در نجوم
در حساب جغرافیائی سابق هر اقلیمی را به كوكبی منسوب می نمودند كه صورت به خاصیت كوكب عنصر بر حسب ارقام و حروف تنظیم گردیده است - حساب الفاظ و اعداد اسماءالحسنی مانند 66 ضرب 99 كه در طلسمات و تعویذات مورد استفاده قرار می گیرد.

اشكال ریاضی ظهور و بروز آفتاب را در حجار قیمتی و اشكال آنها نوشته اند كه این هم علمی خاص دارد.

در حروف هر حرفی دلیل و هر اعرابی راهنمائی و نشانه ی برای معانی مخصوصی است مثلا الف و عدد واحد برای یگانگی خدا بوده و او بیست قسم شده است و هر عددی با هر حرفی در حسابی قرار گرفته.

اقسام بروج و حساب مخصوص آنها به تذكیر و تأنیث و لیلی و نهاری - و غیره تعبیر شده كه از همه آنها استفاده می شود.

(طریق استفاده از اسماء الله الحسنی - سه قسم است):

1- توسل به ارواح و حقایق آنها

2- طریق تلاوت قرآن

3- طریق كتاب كه بدین طریق متوسل به اسماء الله تعالی می گردد و از حروف اسماء و آیات استفاده می نماید و شرایطی دارد كه در كتب مدونه مصرح است.

علمای اعداد گفته اند: برای هر دو عددی دو كمال است كمال شعوری - كمال ظهوری - كمال شعوری عدد حاصل جمع آنست و كمال ظهوری آن حاصل جمع واحد است آن در نفس آن خود آنست.



[ صفحه 371]



مثلا عدد 9 ضرب در 81 - 9 كمال ظهوری آن است.

برای هر حرفی هم كمالی است و كمال حروف جمع حاصل عددی آن است - مانند حرف جیم كه ج ی م به حروف جمع می گردد معرف آن حرف است.

هر عدد زوج و فردی اقسامی دارد كه خون آن اقسام زوج و فرد می شود مانند عدد 35-17 - سی - چهل - پنجاه - شصت.

اعداد علاوه بر تقسیم زوج و فرد - تام و ناقص هم دارد - زاید و متعاد كه عدد دوست و دشمن گفته اند مانند عدد 13-12 كه اولی متحاب دومی متعاد است - بسیاری عدد 12 را دوست دارند و عدد 13 را دشمن دانند!!

حكایاتی كه هارون با جواری خود از راه معاشقه در اعداد نقل می كند و مرحوم نراقی در مشكلات العلوم نقل كرده از امام صادق علیه السلام است.

مانند تقسیم پنج نان بین سه نفر كه یكی 5 سهم و یكی 8 سهم و یكی نصف داشت و سایر قضایائی كه عددی و هندسی و نجومی است منسوب به امیرالمؤمنین علی علیه السلام از امام ششم علیه السلام نقل شده است [1] .


[1] به كتاب داوريهاي آن حضرت مراجعه شود.